söndag 4 maj 2008

Mongo

Det har inte tidigare slagit mig hur segregerade utvecklingsstörda är från det övriga samhället. Innan jag fick kontakt med utvecklningsstörda personer i samband med jobbet så tyckte jag att de var lite obehagliga. De såg konstiga ut, betedde sig kontigt, lät konstigt, hade ingen koll på hygien och så vidare. Jag upptäckte att allt som krävdes för att avdramatisera det hela var några timmars umgänge. Eftersom jag tidigare tyckte att dessa personer var obehagliga måste det ju således betyda att jag aldrig någonsin umgåtts med någon som var utvecklingsstörd tidigare. Det tycker jag är konstigt faktiskt. Det ska väl inte finnas människor i samhället som folk är lite rädda för helt i onödan.
Denna insikt har sannolikt slagit varenda person som har jobbat med olika typer av vårdjobb men det betyder också att den fortfarande är relevant.
Det är verkligen intressant att man så lätt behandlar folk som inte passar in som pestsmittade som om utanförskap skulle smitta. Och det kanske det gör. Det finns så mycket primitivitet i vårat annars så överciviliserade samhälle.

Skönt med sommar och blommande träd förresten.
puss

1 kommentar:

  1. Det värsta är kanske ändå att man oftast inte vill umgås med dem utan betalning. Att man kanske tänker att vad får jag egentligen ut av att träffa den här människan? Det gör man ju nästan aldrig annars.

    När jag jobbade på gruppboende blev jag ofta besvärad när någon ville ha en riktig konversation, om något annat vad det blir till middag eller hur mycket fickpengar de ska ha.
    Det är synd.

    Men de är fina på film.

    SvaraRadera