onsdag 5 mars 2008

Sällskapet.

Jag när ett embryo till en plan inom mig. Jag tänker hitta ett sätt att infiltrera SÄLLSKAPET. Sällskapet är en anrik herrklubb med närmare bestämt tvåhundraåtta år på nacken. De har vackra lokaler med restaurang och bibliotek på Arsenalsgatan vid kungsträdgården och särskilda platser på Operan. Invald i sällskapet blir man genom rekommendationer vilka i praktiken för det mesta tillfaller vita män i övre medelålern med ett namn eller en titel som är till belåtenhet. Kvinnor är överhudtaget inte tillåtna.
- Jag tror inte kvinnor har något behov av att brösta sig och röka pipa. Karlar är annorlunda funtade säger Tom Risbecker pch har på så sätt degraderat det manliga släktet till några slags primitiva varelser, pösande av självbelåtenhet.
Detta citat från hemsidan beskriver kanske ganska väl vilka medlemmar som anses vara önskvärda:

" Idag har SÄLLSKAPET 2200 ledamöter med H.M. Konung Carl XVI Gustaf som förste hedersledamot och HKH Prins Carl Philip, Hertig av Värmland jämte Jur.dr. Sten Rud-holm, Generalmajor Fredrik Löwenhielm samt fv. Riksmarskalken Per Sköld, som heders-ledamöter. Drygt 20-talet ledamöter har idag tillhört Sällskapet i 50 år eller längre och är därmed ständiga ledamöter."

Hela fenomenet är uppenbart absurt. Precis som Påven lockar det spontant till skratt men väcker i slutändan känslor av obehag. Det är trots allt inte alls menat som någon ironi och det rör sig om människor med social och ekonomisk makt i samhället. Deras värderingar påverkar. Därför blir jag enormt sugen på att genomföra någon typ av kupp. Jag har en viss kontakt i Sällskapet som dock inte känner något som helst behov av att ifrågasätta det sunda i klubbens världsåskådning. Men jag tror att det är genom honom jag måste försöka ta mig in. Jag har även hört ryktas att kvinnor är fullt tillåtna som kökspersonal.

Det blir till att spåna vidare.
Agnes; några goda idéer eller krigsstrategier?

/Rebecka

3 kommentarer:

  1. Jag skulle gärna skriva en artikel om romantiken i sällskapet. Tror du ni kan fixa in mig? Jag kan köpa en kostym.

    SvaraRadera
  2. Klä ut er till män och sedan plötsligt dra upp skjortan vid någon fin sammankomst och skrika "TADAAA"

    SvaraRadera
  3. Fast dom har nog ett rum i källaren med grisarna från Hanibal-filmen dit dom för kvinnor, handikappade och låginkomsttagare.

    SvaraRadera