måndag 10 mars 2008

Ibland tror jag inte på att jag är kvinna. Jag tror inte att någon kan neka mig en rättvis lön eller vård till samma kvalitet som mina manliga medmänniskor. Ibland får jag känslan av att kvinnan är en hypotetisk konstruktion som inte har något att göra med mig som person. När jag läste idéhistoria identifierade jag mig med männen för det var ju deras smarta idéer som analyserades. Att jag skulle ha varit en av de där förtryckta stackarna till fruar känns skrämmande och surrealistiskt. Och på vissa sätt är det likadant idag. Att jag skulle tillhöra gruppen som diskrimineras på arbetsmarknaden eller i sjukvården känns så ofattbart. Hallå, så kan man ju inte göra mot mig i verkligheten, så kan ju bara göra mot pelaren som står för kvinnor i statistiken. Jag är ingen pelare och därför gäller inte det där mig.

6 kommentarer:

  1. Jag gillar er blogg. Den är lagom kontroversiell. Vi kanske skulle vara gästa varandras bloggar någon dag? Jag skulle gärna belysa ett samhällsproblem. Exempelvis bristen på romantik i det allmänna rummet. Ni skulle kunna analysera min kärlekslängtan ur ett sammhällsperspektiv. Det går säkert att ordna en kortare intervju med undertecknad också, om ni skulle vilja.

    SvaraRadera
  2. bra sagt! (eller ja, skrivet)

    SvaraRadera
  3. Anonym: Vi gillar din blogg också och vill därför gärna göra ett temporärt bloggbyte. Möjligen vill vi komma igång lite med vår egen först (som du ser har Agnes lite svårt att skaffa tillgång till internet). Men om en eller två veckor kanske!
    Malin: Man tackar!

    SvaraRadera
  4. Två veckor låter som en lagom tidsrymd. Jag ska börja fila på mitt inlägg på måndag. Beträffande Agnes avsaknad av internetuppkoppling föreslår jag att hon köper sig papper och penna. Det finns bland annat hos välsorterade bokhandlare och butiker inriktade på kontorsmateriel. Då kan Agnes skriva ner sina funderingar på papper och därefter posta pappret till Rebecka, som i sin tur kan publicera texten på webben.

    ps.
    Läs gärna insändarna i Metro för inspiration. Just samhällsproblemet med kvinnor som vill ut i arbetslivet tycks behandlas ofta.
    ds.

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Det vore kul om vi kunde slänga in lite onödiga personangrepp mot varandra också.

    ps.
    Ursäkta förra inlägget. Jag råkade posta under mitt namn.
    ds.

    SvaraRadera