onsdag 1 oktober 2008

Energi

Från och med idag börjar jag dopa mig med järn och förväntar mig en outsinlig energi som ska motivera mig att törstigt tillgodogöra mig kunskap, producera en mängd kreativa och fyndiga julklappar och inte minst att vara mitt glada trevliga jag. Nu jävlar med andra ord. Nu jävlar tror jag att jag tar en tupplur förresten.

Men innan dess: Jag är så arg på ekonomin för att den inte ter sig begriplig. På sätt och vis vurmar jag för system. Men detta system tycks så godtyckligt och nyckfullt, inte alls som matematik eller en politisk ideologi. Nej någonstans påminner det mig om religion. Kanske för att det är dagens maktmedel precis som religion var dåtidens maktmedel.
Det är ett mysterium som provocerar mig till den grad att det förr eller senare måste utforskas. Och om man vill förstå människor måste man väl förstå den värld vi lever i och detta är ekonomins värld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar