onsdag 23 april 2008

Städerskan.

Igår och idag har jag varit toalettstäderska. Jag har tittat ner i marken när studenterna har gått förbi mig där jag står och skrubbar deras toaletter. De utbildar sig och jag torkar avföring. Det märkliga är att jag vet vad jag vill och kan bli och jag tycker inte ens att det är så överdrivet tråkigt att städa (förutom i mitt eget hem). Det känns som att det finns massa meningsfulla jobb som förr eller senare gör sina utövare bittra på grund av sin låga status. Precis som att det finns jobb som människor utför med stolthet även om de egentligen kan tyckas vara ganska meningslösa.
Varför måste yrken värderas så olika?
Den som säger att klassamhället hör till en svunnen tid ljuger.

1 kommentar:

  1. När jag började jobba på posten sa min granne att det skulle bli ett studium av det svenska, samtida samhället. Det var sant. Och i så många dimensioner. Inte bara kundernas förhållande till mig i ämbetet respektive den privatperson som bultar bakom uniformen utan även jag i förhållande till de medarbetande och kunderna i förhållande till varandra.

    SvaraRadera