måndag 7 september 2009

Fåglar.

.

Jag tänker en del på fåglar. Att de är fina och har många betydelser. De kan få en att tänka på frihet, sårbarhet, fred, gamla klassrum och lömskhet till exempel. Det är något med fåglar som symbol som är så motsägelsefullt och mystiskt att de tål att användas många gånger utan att kännas uttömda tycker jag. Lite som kvinnan som symbol kanske. Jag hyser en stor hatkärlek till kvinnan som symbol, är förtrollad av konceptet sedan lång tid tillbaka. Kanske kan jag härmed byta ut henne till något annat som inte är jag?





Och så får jag lite storhetsvansinne och tänker att jag vill göra ett enormt allomfattande projekt med fågeltema. Måla, fota, skriva, sjunga och sy. Täcka in alla områden jag tycker om och knyta ihop. Jag tycker om duvor och skator och små gråbruna fåglar (sparvar?).
Nu har jag säkert mördat idén genom att börja prata om den innan det har fått någon form.
Hur som helst finns det redan massa fina saker med fåglar. Till exempel Frida Hyvönens excellenta sång:



Förresten; det är ju faktiskt fina tjejer med på alla fågelbilder jag tycker om. Förutom skolplanscherna förstås men jag hittade ingen bild på någon fin skolplansch.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar